Analfabetismo Digital

 La pasada noche me encontraba viendo el programa Cuarto Milenio, cuando de repente en la conversación que estaban manteniendo el presentador del programa, Iker Jímenez y un colaborador, el Docor José Cabrera, salió el término analfabetismo digital. Ambos afirmaban que circula por internet gran cantidad de vídeos y imágenes falsas, o muchas veces las imágenes/videos son ciertos pero las historias que los acompañan no lo son tanto. Explicaban que, las personas que se encuentran con esta información en la red y la ingieren como "verdadera" sin contrastar con otras fuentes, son denonimadas analfabetos digitales.

Mientras miraba el programa, recordé que habíamos hablado en clase sobre la alfabetización digital y se nos había explicado el significado de este término, pero ahora me gustaría conocer el de su contrario: el analfabetismo digital. 

Buscando un poco en la red sobre esto, encontré que se vincula bastante con la brecha digital y diversos autores afirman que sugiere la existencia de una nueva problemática, distinta de aquella que se refería a la incapacidad de las personas de leer y/o escribir. Desde este punto de vista, el analfabetismo digital podría entenderse como el desconocimiento o la incapacidad de las personas para utilizar las nuevas tecnologías.  

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Al leer varios artículos sobre este tema y informarme un poco más, entendí que el término, tal y como lo explicaban en el programa no era del todo correcto, ya que al verlo me vi yo también como una analfabeta digital, quizás alguna vez me había creido algo sin contrastarlo con otras fuentes, aunque normalmente no fuese así. De todos modos, ¿no creéis que hay mucha gente, que aun sabiendo utilizar perfectamente las nuevas tecnologías, podría ser un analfabeto digital al creerse todo lo que aparece en la web sin contrastarlo? ¿En qué momento nos convertimos en alfabetos digitales?

 

Fuentes utilizadas: 

- Rosas, M. (2012) El analfabetismo digital. Recuperado el 27 de Abril del 2015 de: http://www.etcetera.com.mx/articulo/el_analfabetismo_digital/14184/

- Martínez, L. Analfabetismo digital. Recuperado el 27 de Abril de 2015 de: http://archivo.e-consulta.com/blogs/eureka/?p=15 

 

Comentarios

  • Sara Barrantes Amoedo

    Moi boa cuestión Yaiza!

    Eu creo que o feito de saber empregar as novas tecnoloxías non implica necesariamente estar alfabetizados, dixitalmente falando. Por moito que sepas desenvolver unha actividade, iso non implica que o fagas do modo correcto. É dicir, unha persoa que emprega as novas tecnoloxías a diario, non ten por que facelo ben.

    Un exemplo moi claro: non hai moito, no Facebook, circulaba a imaxe dunha nena desaparecida e, debaixo dela o teléfono de contacto de seus pais/titores (todos coñecemos este tipo de imaxes). Esta imaxe levaba circulando preto de 2 anos. Ben, a cuestión é que esa nena xa fora atopada, e levaba na compañía da súa familia máis de un ano. Un ano no que a familia tivo que soportar chamadas de xente que decía ter noticias da súa filla "desaparecida". Non é un caso excesivamente grave, posto que, por sorte, rematou do mellor modo posible, pero imaxinemos que esa historia non rematara ben. Imaxinemos que, por desgracia, a rapaza non aparecera ou que falecera.

    Podedes imaxinar o sufrimento dunha familia á que chaman para dar noticias sobre a súa filla morta ou desaparecida, e que esas noticias non estivesen contrastadas? Podedes imaxinar os problemas que lles poderían acarrear chamadas do tipo de "vin nun pobo a 500 km de onde vives a unha rapaza que se parece á túa filla"?

    Para min, mentres estas cousas pasen, seguiremos nun mundo de analfabetos dixitais, pero tamén analfabetos emocionais. Estamos nun momento no que dispoñemos de moitísima máis información da que os nosos avós poderían ter soñado e, a pesares disto, é cando menos nos preocupamos de estar informados.

    Un saúdo.

  • Paula Rivas Táboas

    Estoy completamente de acuerdo con Sara. Ya que mencionaste el caso de Facebook, cantidad de gente, simplemente con leer el título de la noticia sin ni siquiera entrar en el link, comparte esa información sin saber si es cierta o no y sin saber las consecuencias que ello puee acarrear. Es por ello que mucha gente presume de saber utilizar las nuevas tecnologías, y se consideran por ello "modernos", pero como bien dices, utilizarlas significa utilizarlas bien?. Yo considero que no, y a la vez considero que muchas personas e incluso yo en alguna ocasión he sido analfabeta digital.

  • Cristina Martínez Álvarez

    Estou de acordo contigo Sara xa que opino que a “calidade” non está en canto usamos ou non as novas tecnoloxías senón o uso que facemos das mesmas. Por exemplo saber seleccionar a información, ter acceso a ela…

    A alfabetización dixital capacítanos como persoas a un entorno de novas formas de comunicar e de conseguir información para transformala en coñecemento, pero podemos ver que non todas as persoas temos o mesmo acceso ás tecnoloxías dixitais posto que as sociedades máis desfavorecidas non teñen acceso a elas; producíndose así desigualdades sociais.

    Deste xeito penso que non podemos falar do mesmo xeito dunha persoa que non ten posibilidades de acceso a outra persoa que si o ten pero que non sabe facer uso axeitado das novas tecnoloxías. Aquí é onde introduciríamos o termo de brecha dixital  xa que aparece cando as desigualdade sociais xorden a medida que se desenvolve o uso das tecnoloxías dixitais como o ordenador, internet.

    A brecha dixital defínese como a separación que existe entre as persoas (comunidades, estados, países...) que utilizan as TIC como unha parte rutinaria da súa vida diaria e aquelas que non teñen acceso ás mesmas e que aínda que as teñan non saben como utilizalas (Serrano y Martínez, 2003).

    Para que todos consigamos realizar un uso axeitado das novas tecnoloxías e  penso que é preciso comezar pola formación do alumnado nos centros educativos.

    Un saúdo

  • Yaiza Ferreiros Iglesias

    Estoy muy de acuerdo con lo que comentais chicas, también considero que no hace falta ser "analfabeto digital" solo por el simple de hecho de no tener acceso a las TIC, sino que incluso teniendolo podemos hacer un mal uso de ellas.