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Entornos virtuales de aprendizaje: Cuidado con la manera de abordarlos

Marta (Bloqueado)
Por Marta Comentarios (1)

Hoy pudimos disfrutar de una charla acerca de distintos entornos virtuales de aprendizaje que supuestamente reportan infinidad de beneficios tanto a los docentes como a los alumnos, transformando la práctica educativa en algo inmediato y al alcance de todos. Pero, ¿es siempre así?

Aunque reconozco que nunca había visto un aula tan equipada como la que pudimos observar, lo cierto es que -al menos desde mi experiencia- existen muchas otras en las que estos proyectos no se están materializando demasiado bien. Creo que algunos centros asumen este tipo de iniciativas porque, queramos o no, la tecnología está estrechamente ligada al término "innovador", algo con lo que no estoy para nada de acuerdo porque depende en gran medida del cómo se utilice. He estado en clases en las que, a pesar de contar con el proyecto abalar, no existía ninguna actividad relacionada con él. No se utilizaba. Aunque entiendo que el profesor esté en su derecho, tampoco estaría mal que intentase aprovechar esta oportunidad. Los que sí lo hacían, se limitaban a proyectar el libro en la pared. Y esto no es innovar, sino hacer lo que ya llevábamos haciendo desde siempre, pero peor: Es invertir una gran cantidad de tiempo y dinero en obtener un mismo resultado. El niño mirando a una página.

A continuación me gustaría exponer algunas contrastaciones que en mi opinión marcan la diferencia entre el buen y el mal uso de estas herramientas:

-Utilizarlas de manera que sean los propios alumnos quienes sientan la necesidad de indagar e investigar por sí mismos en lugar de limitarlos a observar una página. Por ejemplo, haciendo alguna propuesta que resolver usando algún material online.

-Hacer que el entretenimiento que provocan las TIC en los niños sea un medio o reacción colateral síntoma de que están disfrutando la actividad, no un fin (para mantenerlos callados, como he observado a veces).

-Permitir que la información sea compartida de alguna manera mediante cualquiera de las herramientas que hemos observado, en lugar de llevarlos al aula de informática y que las actividades se realicen siempre de forma individual.

 

Por todo ello creo que antes de aceptar cosas así, los centros deberían al menos asumir cierto grado de compromiso por parte del profesorado. De nada sirve estuchar los consejos del asesor si después hago lo que quiero en mi clase. Estos entornos virtuales pueden abrir un mundo de posibilidades, pero siempre que sepamos cómo. Si hacemos este tipo de cosas, hagámoslas bien.

 

 

 

 

Comentarios

  • Lucia Pardo (Bloqueado)
    Lucia Pardo

    A miña opinión e moi semellante á de Marta, destacando a frase na que afirma que “la tecnología está estrechamente ligada al término innovador”. Como ben apunta Marta, a innovación depende de como se empregue. Dende a miña perspectiva, un material ou metodoloxía innovadora tamén podería consistir en elaborar un recurso didáctico sen a necesidade de utilizar o libro de texto, por exemplo, propoñendo un proxecto interdisciplinar que xorda dunha temática de interese para o alumnado. Podería considerarse como unha metodoloxía innovadora o feito de aplicar nas aulas o Método Montessori, iniciado a principios do século XX e que, aparentemente, debería ser moito menos innovador que as novas tecnoloxías coas que contamos no século XXI. Polo tanto, ¿é innovador que o alumnado visualice un libro de texto na pantalla dun ordenador portátil?

    A pesares de que a visita ao CEIP López Ferreiro e a unha clase inmersa no proxecto Abalar foi moi interesante, ao igual que Marta tamén destacaría certos puntos desfavorábeis en relación cos libros dixitais:

    • En primeiro lugar, os exercicios que incorporaban os manuais de texto eran tipo test e a pesares de que non os visualizamos todos, non creo que nestes libros dixitais haxa demasiados –se é que os hai- exercicios de resposta subxectiva. ¿Onde queda a redacción libre nas actividades dos libros dixitais? ¿Estase a desenvolver deste xeito a competencia escrita?
    • Ao empregar recursos dixitais, o alumnado só está en contacto coas pantallas dos ordenadores, sen posibilidade de manipular os libros de texto, familiarizarse con eles ou subliñalos. Á hora de estudar isto implica un problema ademais de que visualizar constantemente a pantalla dun ordenador chega a ser incómodo.
    • Un problema de continuidade: poñámonos na situación de que o alumnado en 5º e 6º curso de Educación Primaria estivo dentro dun aula Abalar. ¿Que pasa cando chega a un instituto que non ten este tipo de recursos? Por experiencia propia, a adaptación de novo aos manuais de texto –despois de ter empregado durante varios anos as TIC como soporte metodolóxico-  é custosa.
    • Como apuntaba Marta, o interesante dos medios tecnolóxicos é que o alumnado desenvolva a súa competencia dixital, buscando información en rede e creando o seu propio coñecemento. Se lle damos os manuais de texto previamente elaborados, ¿de que sirve que teñan acceso a unha gran cantidade de información dispoñible en internet?

    A pesares de todo isto, gustaríame ser optimista no relacionado con esta cuestión. Seguramente existan moitos centros Abalar nos que non só se empreguen os manuais de texto dixitais senón que ademais  se leven a cabo outros moitos proxectos. Onte, por exemplo, vimos que os ordenadores tiñan Scratch, unha aplicación de programación coa que se traballan competencias e contidos dunha gran cantidade de áreas. Ademais, sempre hai colexios –pertencentes ou non ao proxecto Abalar-  nos que se poñen en marcha proxectos moi interesantes coas TIC.

    Para concluír esta resposta a Marta, gustaríame reflectir unha frase que expresa cal sería o mellor uso que se lles pode dar ás TIC no ámbito educativo. Esta cita coincide en gran medida co que nos expresa Marta a través do seu comentario:

    Mantense que as TIC pódense converter en TAC [Tecnoloxías para a aprendizaxe e o coñecemento] porque poden aumentar o grao de autenticidade da aprendizaxe e o interés do alumnado; construír comunidades virtuais entre diferentes escolas, equipos colaborativos e profesorado; axudar a compartir perspectivas entre estudantes con distintas bagaxes, promovendo a axuda entre iguais e experiencias de referencia en diferentes campos; facilitar a indagación baseada na tecnoloxía e os modelos de resolución de problemas para incrementar as habilidades de aprender a aprender; proporcionar formas innovadoras (por exemplo, ferramentas móbiles) de integrar o apoio “sobre a marcha” e as interaccións en diferentes contextos de aprendizaxe. (Järvelä, 2006, citado por Sancho, 2008).

    Bibliografía

    Sancho Gil, J. M. (2008). De TIC a TAC, el difícil tránsito de una vocal. Revista Investigación en la escuela, 64, pp. 19-30. Recuperado o 24/11, 2015 de http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/64/R64_2.pdf

     

    Lucía Pardo Moure