Estudo de caso: integración das tecnoloxías nun centro educativo

FICHA TÉCNICA SOBRE A EXPERIENCIA EDUCATIVA RECOLLIDA

Fonte: Tese doutoral recollida en formato CD-ROOM da Biblioteca de Psicoloxía e Educación, no Campus Sur de Santiago de Compostela.

Título da experiencia:Integración de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en una escuela de primaria en Galicia. Estudio de caso”.

Autora: María del Pilar Vidal Puga

Contexto no que se desenvolve a experiencia:

Se trata de un Colegio de Educación Infantil y Primaria (C.E.I.P.), público, situado en una zona urbana, en una villa de la provincia de Pontevedra, próxima a la capital. Es una ciudad pequeña pero dotada de todos los servicios (estación de tren de autobuses, supermercados, áreas comerciales, cines, etc.). Es un centro educativo con dieciocho unidades de Educación Primaria y seis de Educación Infantil, repartidas en dos edificios, uno “principal”, situado en la zona más periférica, con doce unidades de Primaria y tres de Infantil, y otro denominado “Anexo”, situado en pleno centro de la Villa, con seis unidades de Primaria y otras tres de Infantil. El edificio principal consta de biblioteca de centro, aulas, laboratorio, aulas específicas de música, inglés, de audición y lenguaje (A.L.), de pedagogía terapéutica, sala de informática, psicomotricidad, gimnasio, patio y pabellón cubierto (compartidos con otro centro), dos salas de profesores (una de fumadores y otra de “no fumadores”), despachos y comedor escolar (Página Web) El edificio “Anexo” de la escuela consta de aulas, biblioteca, patio exterior, aulas de música, inglés, de audición y lenguaje (A.L.), de pedagogía terapéutica, de informática, psicomotricidad y gimnasio, que comparte con un centro de educación Especial situado en el mismo lugar”. (Vidal Puga, M.P., 2005).

Momento histórico: anos académicos 2002/2003 – 2003/2004

Bibliografía empregada (autores destacados):

  • A autora emprega numerosa bibliografía (pódese ver no documento orixinal que  subo a arquivos).

Exemplo de actividade de integración das tecnoloxías no colexio:

“El objetivo principal era que los alumnos buscasen información en Internet sobre un tema de su interés pero el profesor no dejó muy claro que debían hacer exactamente con esa información, así que sólo tres alumnas (las únicas niñas) recogieron en sus folios lo que habían encontrado, mientras que la mayoría se dedicó a navegar por distintas páginas sin un objetivo concreto. De hecho, analizando detenidamente el desarrollo de la clase, al principio hay estos comentarios por parte del profesor: “¿Elegisteis cada uno el tema que vais a buscar?”. Un niño le contestó que sí pero la mayoría le contestó negativamente. Dirigiéndose a uno de estos dijo: “Es por si tienes que hacerme en procesador de texto y escribir, hacerme un resumen sobre lo que vas a buscar.” Este “es por si tienes...” demuestra la poca claridad de los objetivos de la actividad, lo que queda reflejado después en sus resultados”. (Vidal Puga, M.P., 2005).

Comentario sobre a función que cumpre a tecnoloxía na experiencia:

            Aínda que observamos que se tenta integrar a tecnoloxía nas aulas deste colexio mediante tódalas actividades que se propoñen, non se constata que a tecnoloxía sexa o foco de atención.

            Os profesores en vez de empregala como un recurso esencial no proceso de ensino-aprendizaxe, percíbena, dende o meu modo de ver, como unha disciplina de obrigado ensino para os alumnos que lle ven imposta pola administración educativa, non porque realmente eles consideren que é unha ferramenta moi útil para a aprendizaxe dos alumnos. “ La falta de formación y conocimientos de la mayoría de los profesores en este tema, condiciona y limita el uso por parte de los alumnos de estas tecnologías pues existen pocos docentes encargados del aula de informática que deben dar clase a todos los grupos de alumnos”. (Vidal Puga, M.P, 2005).

            Son múltiples os motivos que dificultan a integración total das tecnoloxías nas aulas: falta de tempos, carencia de espazos, modelos de organización ríxidos, o non apoio das políticas educativas ás novas tecnoloxías (integración curricular da informática non determinada) ou a carencia dunha formación pedagóxica do profesorado nas novas tecnoloxías.

            En comparación coa outro entrada ó blog publicada, na que vemos un tipo de integración das tecnoloxías na escola totalmente educativa ó empregalas como un recurso que favorece a interdisciplinariedade entre as materias do currículo, afirmamos que neste caso isto non sucede. Ó que hai que engadir que, este estudio de caso foi realizado entre os anos 2002 e 2004, e a experiencia educativa atopada na rede data do ano pasado, polo que hai unha diferenza de tempo considerable, tendo en conta que o avance das tecnoloxías prodúcese a pasos axigantados.

 

                                                                       image

 

            Neste senso, sinalar que o enfoque que predomina nesta experiencia de integración das novas tecnoloxías na aula, é un enfoque ríxido e cerrado dende o meu punto de vista, porque non ollan as novas tecnoloxías como ferramentas que poden conxugar multitude de coñecementos e apoios técnicos naquilo no que esteamos a traballar, senón que se centra máis no desempeño bo da ofimática, que no que supón empregar a rede ou a multitude de instrumentos informáticos para elaborar e enriquecer un traballo enormemente.