Asesoramento curricular a centros e profesores

Asesoramento curricular a centros e profesores

Asesoramento curricular a centros e profesores

Orientación e asesoramento ¿Son o mesmo ou non?

Orientación e asesoramento ¿Son o mesmo ou non?

Iniciado por Luis Miguel Velay Vivel Respuestas (5)

Ola compañeiros e compañeiras, gustaríame comezar unha discursión no grupo da materia destacando algo que me chamou a atención na clase, y é o feito de se Orientación e Asesoramento son o mesmo ou son aspectos diferentes.

Posto que na clase pareceume que existía unha certa confusión con respecto a isto, xa que na materia de orientación profesional, na primeira práctica que fixemos en grupo, chegamos á conclusión de que dentro da orientación, o asesoramento era un aspecto importante, sen embargo, na clase tamén se dixo que asesoramento e orientación non eran exactamente o mesmo, posto que cada unha posuía certos matices que as diferencia, ou mesmo que naceron coma algo separado, pero que co paso do tempo foron sendo cada vez máis similares. Polo tanto, considero que aquí poden quedar explícitas as nosas opinións con respecto a isto.

¿Credes que son o mesmo? ¿Son diferentes? ¿De ser o mesmo que sentido ten que teñamos materias nas que a orientación é o principal e outras coma esta que se centran no asesoramento? ¿Se son diferentes porque na materia do ano pasado modelos, estudamos algo do asesoramento coma un modelo de orientación?

Espero con estas preguntas espertar o voso interese por crea un debate no que intercambiemos as nosas opinións. Un saúdo.

Respuestas

  • Por Patricia Da Silva Nieto

    Eu tamén tiña e sigo tendo algunhas dudas sobre cales eran as diferencias que podían haber entre un concepto e outro. 

    Gustaríame señalar a idea da clase que sería unha das diferencias. A orientación -como ben ti dis- pode darse unha relación de diferente estatus (vémomolo p.ex. entre un orientador/a e un alumno/a), sen embargo, ao falar de asesoramento alúdese a esa idea de horintalidad, é decir, de igualdad de estatus.

    Pos outra banda, con respecto ao que indicadas sobre outra materia, a verdade é que si que existen bastantes contradiccións no que respecta a esa diferenciación. Quixera indicarche/vos un artigo que ten por título "Entre la realidad y el deseo: Una visión del asesoramiento" e Loures Montero e Mª Dolores Sanz -que mesmo se pode atopar na web (http://www.ugr.es/~recfpro/rev121COL3.pdf)-, concretamente, no punto 1.2. Asesoramiento-orientación-educación aborda algunhas das dúbidas que ti plantexas.

    Quixera agora facer referencia a algúns dos termos que se sinalan nese punto, sempre claro dende a lectura que eu fixen. O asesoramiento iría máis alá ca o termo "counseling", de aí que se sinala que este o counseling está "centrado en estrategias para la resolución de problemas de los individuos y en la relación persona, no se puede reducir el asesoramiento exclusivamente esto". Interpreto que vai máis alá desa perspectiva remedial ou terapéutica que ti sinalabas. 

    Tamén se sinala que o termo counseling a miúdo é traducido por consulta como por asesoramento. Este concepto de consulta xa integraría esa relación entre iguais e que parte dunha peticón de axuda. Sen embargo, nesa relación -que se pode interpretar como triádica- Lourdes e Mª Dolores aluden a que "el asesor ayuda al profesor al profesor y lo asesora ante una dificultad con el sujeto que es objeto de la consulta (...) pero además, como profesional, el asesor no duda en intervenir directalmente con el alumno si es preciso (...)". Entón amplian o concepto de consulta ao que eu interpreto como un escalón máis, a consulta colaborativa.

    Espero que esta información sexa útil, aínda que me gustaría coñecer aportacións persoais.

  • Por Adela Guinarte Varela

    La verdad es que como dice Velay, a estas alturas de curso, yo por lo menos aún no he trabajado lo suficiente ambas asignaturas como para poder dar una opinión  realmente bien argumentada. Unicamente  tengo claros ciertos puntos que hemos trabajado en clase, y que comenta Patricia.

    Patricia, yo creo al igual que tu, que el termino horizontalidad  propio del asesoramiento, el de  los más significativos a la hora de establecer diferencias entre orientacion y  asesoramiento.

    Respecto a tu expliación sobre consulta, me gustaría añadir que  debemos de olvidarnos  de  un despacho cerrado cuando pensemos en consulta, ¿ A caso  no podemos asesorar tomando un café? Claro que si!

     

  • Por Marta Vázquez Torre

    Parece que todos estamos de acuerdo en que ambos términos parecen ser coincidentes en algunos puntos y divergir en otros.

    En mi aportación al respecto voy a tratar de recoger las ideas que plantea Mª del Mar Rodríguez Moreno sobre este tema en su libro: El asesoramiento en Educación. Según la autora, la Orientación Escolar se ha encargado de forma tradicional de asuntos académicos y vocacionales, ampliando su foco de actuación, de forma progresiva, hacia los grupos primarios (familias) y también hacia el contexto comunitario. La autora plantea que la Orientación Escolar se ha ido convirtiendo en una práctica grupal en la que se diagnostican y proponen tratamientos para los estudiantes con problemas académicos y vocacionales. De esta afirmación se deduce que se trataría de una actuación que actúa directamente sobre los estudiantes (algo que ya mencionaba Patricia en su comentario). Otra de las características de la labor orientativa (en su enfoque más tradicional)  es que el educador queda, con frecuencia, relegado a un segundo plano, de forma que la mediación del profesorado se considera escasa. En la actualidad esta tendencia parece haber dado un giro hacia la búsqueda de una mayor colaboración con el profesorado, pasando de este modo de una visión de carácter técnico y centrada en el estudiante a otra más cooperativa. Todo parece indicar, al analizar esta progresión de la orientación escolar, que se han ampliado las funciones de los orientadores, algunas de las cuales parecen confluir de manera clara con el asesoramiento, pues en estas últimas propuestas se observa la práctica de la orientación de forma indirecta, algo que compartiría, como vemos, con la tarea de asesorar. 

    Después de todo lo expuesto y, según la autora citada, todo parece indicar que esas diferencias que se exponían hasta el momento parecen desdibujarse, presentando líneas difusas en la separación entre ambos conceptos. De todos modos y para abrir un poco de luz sobre el asunto, parece que, a pesar de que se pueda hablar en los dos casos de una relación triádica, estas relaciones entre los agentes implicados tendrían matices diferentes ( la autora del libro no expone cuáles exactamente en este punto), pero supongo que se referirá a que el asesor está considerado como un mediador entre la Administración y el profesorado, mientras que el orientador, de considerarse mediador, lo sería entre el profesor/a y el grupo o alumno/a.

    Al final acabaremos viendo esas diferencias más claras o, tal vez, los roles de los asesores/as no estén realmente tan claros como para saber exactamente cuáles son sus funciones en la práctica educativa...

  • Por Luis Miguel Velay Vivel

    Moitas gracias Patricia por ese artigo, posto que me aclarou moito as ideas. Comparto esa visión que expoñedes de horizontalidade no que se refire á forma de traballar no asesoramento, ademáis de que me parece moi interesante o que dí Marta, creo que actualmente apenas existen diferenzas entre orientación e asesoramento, é unha tarefa dificil lograr diferencialos como ben dixo Lourdes na clase, e ademáis penso que nun primeiro momento sí que existían unhas claras diferencias pero que orientación e asesoramento fóron evolucionando para chegar a confluir nesta situación actual na que mesmo nos custa diferenciar unha de outra.

    Considero que queda claro que asesorar é algo imprescindible, entonces ¿qué opinades de que cos recortes presupostarios que se están  a vivir na actualidade, e que afectan á educación, poidan rematar por facer que desaparezan os departamentos de orientación nos centros?

  • Por Raquel Viña Molinos

    Con respecto a túa pregunta sobre os recortes, Luís, direi que desde que o Decreto 120/1998 regulou a orientación educativa e profesional na Comunidade Autónoma de Galicia, foron moitos os cambios que se sucederon, tanto na educación en xeral, como na orientación en particular.

    Pero foi , sen dúbida,  a partir da Lei Orgánica 2/2006 de 3 de Maio de Educación, cando comezou a cobrar especial relevancia a atención á diversidade; entendida, non como un axente igualador, senón como a resposta axeitada, no momento oportuno, ás necesidades educativas do alumnado.

    Isto fixo que, dende a Consellería de Educación e Ordenación Universitaria, se apostase por un notable incremento do número de departamentos de orientación nos centros de educación infantil e primaria, para posibilitar deste xeito o logro dunha atención personalizada, propiciadora dunha educación integral en coñecementos, destrezas e valores.

    Persoalmente, considero que os departamentos deOrientación nos centros de Educación Infantil e Primaria, son fundamentais, non obstante, actualmente, xa se comezan a percibir os efectos dos recortes.

    Cabe dicir, que no centro onde eu traballo, de 11 unidades, por lei, non nos corresponde un departamento de orientación propio,  pero debido á  gran diversidade existente entre os alumnos e ó alto número de nenos e nenas con necesidades específicas de apoio eductivo, tanto o claustro, como o equipo directivo e consello escolar consideramos que deberíamos contar con con un D.O. propio. A inspección educativa así o recoñeceu, e comprometeuse a concedérnolo. Non obstante, vese que a decisión non depende de Inspección, e dende vai dous anos contamos con un D.O. compartido con outro colexio.

    Debido a esta medida, o orientador do noso centro atópase sobrecargado de traballo, e unicamente se pode centrar en tratar de resolver aqueles casos máis problemáticos que aparecen entre o alumnado, co cal, moitas das tarefas que debe desempeñar un orientador nun centro educativo se ven imposibilitadas.

    Isto súmase a que os servizos externos aos centros (EOE) se atopan igual de desbordados, e consultas ou solicitudes de intervención que se fan aos mesmos poden tardar un ano enteiro en ser atendidas.

    Non dubido que, cos recortes que se están realizando en materia educativa, os D.O. dos centros de educación infantil e primaria, acaben desaparecendo, ou que estes colexios volvan a estar adscritos aos D.O. dos centros de secundaria, pero na miña opinión, isto é un gran paso atrás.