O mapa do camiño

O mapa do camiño

Última actualización de en Iria Rodríguez Iglesias

Dentro das diferentes entradas ao blog que realicei podo sinalar algunhas persoalmente importantes para min como un pequeno resume do que foi o meu primeiro contacto co mundo laboral en relación á Pedagoxía no Practicum I

Practicum I

Durante el mes de febrero realicé mis prácticas en la Red Museística Provincial de Lugo, mi tutora fue la gerente de la red y desde el primer día me dió mucha libertad para que realizara las actividades que más me interesaran. Con motivo del día de la mujer en Marzo decidimos que lo mejor era que me pusiera a trabajar sobre unas unidades didácticas de igualdad de género, para ello tuve la oportunidad de asistir a un curso sobre arte e igualdad "¿Quién le da la vuelta a la tortilla?" y compartir mis reflexiones sobre igualdad con gente de otro ámbito como artistas o historiadores del arte, os dejo un enlace informativo sobre el resultado del curso, una exposición que actualmente está en Lugo e irá a Murcia y a León. 
Durante el mes de prácticas también pude asistir a las diferentes visitas escolares que llegaban al museo y ver las actividades que se desarrollaban, "A escola de Doloriñas" para alumnos de infantil como primer encuentro con el museo contando con el cuado de Julia Minguillón, "Safari no museo" para alumnos de primaria donde tenían que "cazar" los animales de las diferentes obras del museo y, por último, "Rutas literarias" para alumnos de la ESO donde se complementa actividades de búsqueda del tesoro por el museo con preguntas sobre un libro que tienen que leer previamente a la visita. 
 

http://www.museolugo.org/documentos.asp?mat=27&id=1699

E seguindo nesta temática museística a entrada da celebración do Día Mundial Dos Museos:

Día Mundial dos Museos

Hoxe, 18 de Maio celébrase o Día Mundial dos Museos e como contexto educativo que é, aínda que as veces se nos esqueza, decidín facer una pequena reflexión sobre o uso das TIC neste tipo de institucións.

Pola miña experiencia persoal e polo que podo observar nas diferentes webs dos museos máis importantes e máis próximos , en case todas as ocasións as páxinas web limítanse a ter informacións sobre a institución e sobre as actividades que nela se realizan, así como as diferentes coleccións tanto permanentes como itinerantes. Nos últimos anos moitas institucións comezaron a mostrar as súas obras na rede, pero aínda son moi poucas as que o fan, en parte pola problemática dos dereitos de autor. En relación a isto, o grande Google lanza Google Art Project (http://www.googleartproject.com/) onde podemos visitar moitos museos importantes de todo o planeta sen saír do noso fogar.

Esta é unha opción moi cómoda, sinxela e económica de coñecer moitas obras de arte importantes da historia pero a tendencia actual é converter aos museos en contextos de educación dinámicos e non ofrecer simples salas de exposicións solitarias e individualistas, por isto é polo que cada día os museos traballan para realizar diferentes actividades que faciliten a súa apertura a todo tipo de públicos, buscando algo máis que visitas guiadas e actividades escolares.

As novas tecnoloxías pódennos ofrecer moitas alternativas para crear interacción e interese polos museos, ofrecendo aplicacións educativas ou pequenos xogos, como os que mencionaba na miña entrada anterior. En este aspecto, e despois de revisar as páxinas web de diferentes institucións museísticas, pódese dicir que a maioría das institucións teñen páxinas moi sinxelas e que ofrecen moita información sobres as mesmas, algúns incluso ofrecen unha visión das súas coleccións, pero, dos consultados, soamente o Museo do Prado ofrece xogos didácticos (http://www.museodelprado.es/pradomedia/?pm_subcat=12&pm_cat=5&pm_video=on&pm_audio=on&pm_interactivo=on)  e diferentes materiais como vídeos de conferencias e itinerarios con obras comentadas. Tamén chama a atención o minimalismo das páxinas do CGAC e do Guggenheim.

-          Enlaces museos:

CGAC (http://www.cgac.org/)

Museo do Pobo Galego (http://www.museodopobo.es/)

Museo Provincial de Lugo (http://www.museolugo.org/)

Museo Thyssen (http://www.museothyssen.org/thyssen/home)

Museo do Prado (http://www.museodelprado.es/)

Museo Nacional Reina Sofía (http://www.museoreinasofia.es/index.html)

Guggenheim (http://www.guggenheim-bilbao.es/visita_virtual/visita_virtual.php?idioma=es)

Maís enlaces: http://www.mcu.es/museos/index.html

Para os interesados na temática museística déixovos un enlace sobre unha xornada que se realizará na Rede Museística de Lugo a principios de Xuño "Museos en crise? Novos retos, novas posibilidades" (http://museolugo.org/deac/portada.asp)

Tamen coa pequena ampliación da que espero seguir traballando e aumentando o meu coñecemento:

Cibermuseoloxía

Aproveitando unha visita á Cidade da Cultura puiden ver a Biblioteca de Galicia e paseando polas súas estanterías atopei unha serie de libros sobre Museoloxía, unha temática da que xa escribin noutra entrada ao blog. Atopei moito material moi interesante pero aquí voume centrar en recomendarvos tres publicacións as que non lle puiden dedicar todo o tempo que me gustaría por problemas co horario.

En primeiro lugar "El museo virtual" de Bernard Deloche, que sinala que é un erro preguntarse cómo e cándo construír un museo virtual porque é algo que xa existe. A súa función é mostrar e intercambiar información. Este autor tamén utiliza a verba "Museal" como a mezcla entre museo e virtual e utiliza como conducto a Piaget.

En segundo lugar "Arte, museos y nuevas tecnologías" de María Luisa Bellido Gant que resume moi ben as ventaxas dos museos vituais:

- Facilidade de acceso.

- Permite realizar diferentes interpretacións con diferentes puntos de vista fomentando a mayor interactividade e aumentando a experiencia formativa.

- Axuda a organizar mellor globalmente as coleccións.

- Acceso cómodo e atractivo.

- Axuda a entender e a dar a coñecer a arte contemporánea. 

- É unha infraestructura accesible.

Esta autora realizou a tese: "Museos virtuales e dixitais: Proxectos e realidades. Da arte do obxecto á ciberarte".

Por último tamén puiden ollar o "Manual de museografía interactiva" con Santacana i Mestre e Martín Piñol como coordinadores onde se sinala a importancia da web como ferramenta para a interactividade nos museos e a importancia do feedback.

Especialmente emotiva para min foi a entrada que realicei con motivo do premio que gañou por parte de La Voz de Galicia o colexio ao que fun de pequena e que me serviu para observar todas as utilidades de blog de un xeito práctico:

Colexio Cervantes, premio ao mellor blog según Voz Natura

O blog ganador: http://blogs.voznatura.es/cprcervantes/

Sei que non nos debemos subir demasiadas noticias pero esta é realmente importante para min, porque o colexio Cervantes foi o meu colexio, síntoo meu porque sei que cada un dos alumnos e profesores que pasaron, pasan e pasarán por el así o senten tamén.

http://www.lavozdegalicia.es/noticia/sociedad/2012/05/14/colegio-cervantes-gana-premio-mejor-blog/0003_201205G14P259910.htm?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+lavozdegalicia/nzFP+(La+Voz+de+Galicia+|+Portada)

Contextualizando o centro pódovos dicir que é un colexio moi pequeno e familiar, xa que moitos dos profesores que nel traballan pertencen a mesma familia e ao mesmo tempo acollen a cada familia de cada alumno e alumna formando unha comunidade escolar moi unida, so conta cunha aula por curso e os espazos son bastante limitados, hoxe en día cambiou a como eu o recordo, supoño que a aula que se ve coa pizarra dixital é a aula onde tiñamos o vello reprodutor de vídeo e a tv.

Logo de analizar detalladamente o blog podemos observar as múltiples vantaxes que nos ofrece este medio. Esta mestra fai ver todo o que sucede na súa aula, podendo outros centros tomar as mesmas iniciativas e tamén facilitando á comunidade escolar, especialmente a pais e nais, ver os proxectos nos que traballa o alumnado do centro.

Se poñemos especial atención á temática do blog, a educación ambiental, este está facendo unha labor de concienciación moi importante porque así o traballado pode saír das paredes da aula facendo que todos aprendan e informando sobre outras iniciativas ou outras actividades que teñen lugar de portas afora do centro.

Esta ferramenta tamén me parece moi positiva á hora de poder xuntar escola e familia, o que é un punto clave na educación, porque a súa existencia implica e facilita ás familias a estar máis en contacto co realizado no centro e a aprender cos seus fillos creando un contexto educativo non contraditorio entre a escola e o fogar. Favorece claramente a relación de comunicación entre familias e o centro polo maior coñecemento que se da, facilitando a cooperación das familias, como un exemplo que podemos ver en varias entradas o blog (exemplo: http://blogs.voznatura.es/cprcervantes/2012/03/21/celebramos-o-dia-mundial-del-arbol/).

Unha comparación como última reflexión, cando eu estaba no Cervantes, aproximadamente unha década atrás, tamén tiñamos charlas informativas sobre o reciclaxe onde nos traían diferentes materiais en diferentes procesos de reciclado e ao chegar a casa podíallo contar a meus pais como anécdota do día pero hoxe en día, coa entrada o blog, a parte de que o pode saber máis xente, tamén a profundidade no tema é moito maior, chegando a “educar” ás familias (ou igual estou sendo demasiado positiva?).

Tamén me resultou moi interesante o Construccionismo xa que me parece a base de todo o aprendizaxe, algo tan básico do que parece que non se ten a conciencia suficiente:

Seymour Papert

Seymour Papert foi o pai do construccionismo, pioneiro da intelixencia artificial e inventor da linguaxe de programación Logo. Foi discípulo de Piaget, famoso pola súa teoría do desenvolvemento cognitivo.

Tamén participou no MIT (Instituto tecnolóxico de Massachusetts, máis tarde forma o Instituto de Intelixencia Artificial. Adxúntovos o enlace da Wikipedia porque me resultou moi interesante.

http://es.wikipedia.org/wiki/Instituto_Tecnol%C3%B3gico_de_Massachusetts

O construccionismo destaca a importancia da acción durante o proceso de aprendizaxe, é dicir, para que exista a aprendizaxe o coñecemento debe ser construído pola persoa que o  vai a asimilar. Con esta teoría, Papert cuestiona a simple transmisión do coñecemento.

Centrándonos na Tecnoloxía Educativa, a linguaxe Logo permite que rapaces e rapazas desenvolvan o seu propio mundo de forma virtual con iconas móbeis en forma de diferentes proxectos. Isto axuda a que cada neno e nena constrúa a súa propia aprendizaxe, así como observar os seus fallos e acertos. 

E por último, resultoume moi importante cerrar esta etapa (aínda que deixemos unha ventá aberta) co resume dos conceptos máis importantes baixo o meu punto de vista tratados durante o cuatrimestre:

Conceptos

En esta entrada al blog resumiré algunos de los conceptos trabajados durante el curso:

Alfabetización digital: conjunto de destrezas, conocimientos y actitudes que necesita una persona para poder desenvolverse funcionalmente dentro de la Sociedad de la Información.

Blog: sitio web que permite la actualización periódica y recopila datos (normalmente textos) por orden cronológico, mostrando siempre la información más reciente. El blog nos ofrece la oportunidad de que los lectores dejen comentarios pudiendo así contribuir al feedback.

Brecha digital: separa a los ciudadanos conectados a la era digital y que utilizan las TIC de los que no tienen acceso a las nuevas tecnologías, haciendo así referencia a la diferencia socioeconómica entre comunidades que tienen acceso a la red y las que no lo tienen.

Conectivismo: teoría del aprendizaje creada por George Siemens que explica el efecto de la tecnología en nuestra forma de vivir y comunicarnos.

Contruccionismo: teoría basada en la teoría del aprendizaje de Piaget, destaca la importancia de la acción, es decir, de mostrarse activo en el proceso de aprendizaje para que este sea significativo.

Nativo digital: personas que hayan nacido en la era de la tecnología digital, a partir de finales  de los años 70 del siglo pasado y que por lo tanto tuvieron acceso a la tecnología en diferentes ámbitos desde pequeños y la utilizaron.

Pizarra digital: es la combinación de ordenador y proyector que nos permite proyectar en una superficie y así utilizar esa superficie como un ordenador, pudiendo escribir, guardar lo escrito, abrir programas,…

Sociedad de la Información: sociedad caracterizada por la capacidad de sus miembros para obtener y compartir cualquier información de manera instantánea independientemente del lugar donde nos encontremos. Las competencias del ciudadano que vive en la Sociedad de la Información son: la capacidad para manejar las TICs, resolver problemas comunes de software, tener habilidades de búsqueda de información y poder transformarla en conocimiento, conocer el lenguaje propio de las nuevas tecnologías, comprender el impacto de las TIC y ser capaz de analizar la información de manera crítica.

TIC: Tecnologías de la Información y Comunicación. Conjunto de avances tecnológicos que nos proporcionan la informática, las telecomunicaciones y las tecnologías audiovisuales. Estas tecnologías básicamente nos proporcionan información, herramientas para su proceso y canales de comunicación.

Webquest: ejercicio de búsqueda a través de diferentes recursos online. La utilización de webquest permite desarrollar la capacidad de búsqueda de información a la vez que aprendemos otras disciplinas. Fue desarrollada por Bernie Dodge.

viñeta