1.2. PRIMER ALBERGUE... ¿Qué entendemos por asesoramiento?

      En este primer albergue, vamos a detenernos a explorar y reflexionar acerca del significado de "asesoramiento". Este término, a nadie le resulta extraño ni novedoso, sin embargo, tampoco a nadie le resulta fácil explicar su verdadero significado. Así, con este primer interrogante en mente, las componentes del grupo Free Your Mind comenzamos nuestra búsqueda y nuestras reflexiones. En el documento que os dejo a continuación, aparecen diversidad de escenarios de asesoramiento, están recogidas las funciones de los asesores en los distintos ámbitos, y finalmente, una definición de lo que el grupo de trabajo entiende por asesorar (incluidas las aportaciones de  diversos autores).image

¿qué entendemos por asesorar?

 

 

 

        Me gustaría dejar aquí la definición que de asesoramiento hace algún otro autor y unas notas características que se encuentran en la mayoría de las definiciones:

  • ASESORAMIENTO (Lippit y Lippit, 1986:1): “El asesoramiento es una interacción en dos sentidos, un proceso de buscar, dar y recibir-ayudar. El asesoramiento se dirige a ayudar a una persona, un grupo, una organización o un sistema más grande para movilizar los recursos internos y externos con objeto de resolver las confrontaciones con problemas y ocuparse de esfuerzos de cambio.”
  • ASESORAMIENTO (Autrey, 1990:3): El asesoramiento es un servicio indirecto que tiene lugar entre profesionales de igual estatus. Es iniciado por el asesorado, quien tiene total libertad de aceptar o de rechazar los servicios en cualquier momento. Involucra al asesor y al asesorado en una relación confidencial y colaborativa que se configura por las siguientes metas que tiene el asesor: ofrecer un punto de vista objetivo; ayudar a mejorar las destrezas en la resolución de problemas; ayudar a incrementar la libertad de elección de acción del asesorado; apoyar al asesorado en las elecciones hechas; incrementar la conciencia del asesorado acerca de los recursos válidos para tratar con los problemas persistentes.

    SIMILITUDES ENTRE DEFINICIONES:

    1. Es un servicio indirecto que recae sobre el profesional que trata con la clientela y no directamente sobre esta.

    2. Es una interacción o comunicación bidireccional dedicada a la ayuda.

    3. No limita la capacidad de elección y decisión del asesorado (empowerment).

    4. Se produce entre profesionales del mismo estatus, sin diferenciación de posición y de poder.

       Una vez asentadas estas ideas previas, podemos dar entrada a los términos de "asesoramiento educativo" y "asesoramiento curricular" con esta afirmación de Murillo: "Son muchas y variadas las definiciones que existen con relación a la  labor de asesoramiento, pero casi todas recogen la  interacción entre  profesionales que implica su puesta en marcha. Pero como señala Zabalza  (1996) se trata de un tema que no se puede considerar de forma aislada, sino  en relación con una institución (la escuela), en el marco de un proyecto formativo (el curriculum) y con el propósito fundamental de dar respuesta a la diversidad.  (Murillo, P, 2004).

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Podemos decir que un asesor es un profesional trabajando con otros profesionales.





      Me gustaría finalizar página, con una de las entradas de mi blog, en la que se recogen una serie de indeas interesantes acerca del asesoramiento, que serán sobre las que iremos construyendo conocimientos a lo largo de esta meteria:

ASESORAMENTO EDUCATIVO. SIGNIFICADOS (4ª SESIÓN)

 

      Nesta sesión, continuamos coa tarefa iniciada na sesión anterior: un segundo nivel de análise sobre diversos aspectos do asesoramento traballados en grupo con anterioridade. 

 

      Unha das preguntas sobre as que tratamos foi a de ¿qué entende por asesorar o grupo de traballo? Aquíimage saíron varios causas interesantes. En primeiro lugar, dicir que sacamos á luz os conceptos claves do asesoramento: poderiamos dicir que os términos que enchen de contido o asesoramento poden ser o de “apoio” (nun sentido profesional do asesoramento), o de “guía”, o de “toma de decisións”, “solución de problemas”, e os termos de empoderamento (axuda á capacitación doutra persoa), autonomía e acompañamento. Podemos dicir porén, que os dous piares do asesoramento son os conceptos de axuda e apoio.

 

      Un dos debates que xurdiron, foi acerca da discrepancia que se apreciaba nos diferentes traballos entre o asesoramento como reactivo ou como proactivo. Finalmente, concluímos que non hai discrepancias entre permanecer esperando a que se nos veña plantexar un problema (reactivo) e anticiparse ou promover situacións de mellora (proactivo). Aínda así, cremos que un asesor ten a obriga de anticiparse e debe ver as cousas non como problemas senón como posibilidades de mellora.

 

      A recompilación das aportacións de todos os grupos, deixa ao descuberto a existencia dos moitos enfoques que pode haber no trasfondo do asesoramento, xa que esa é a razón de que cada un entenda o asesoramento dun xeito respondendo de formas diversas ás distintas cuestións.

 

      No que respecta á toma de decisións, aspecto que saíu moito ao longo da sesión, dicir que o asesor non é quen as toma, senón quen induce aos asesorados a plantexarse interrogantes con visos de mellora, para que sexan eles mesmos quen decidan.

 

      Do mesmo xeito, foron aparecendo algunhas cuestións que podemos considerar como diferenzas entre o asesoramento e a orientación: no asesoramento non intervimos “sobre” senón que intervimos “con”, mentres que na orientación, intervimos dun xeito moito máis directo “sobre”, hai como unha xerarquía. O asesoramento pode ser tanto directo como indirecto, e a pesar de que o asesor adoita traballar con outros profesionais, pode intervir con alumnos. A este respecto, queda aberto o interrogante sobre que dá o asesoramento á orientación e viceversa. Orientación e asesoramento son dúas prácticas que converxen, pero cada unha ten a súa historia.

 

       Outra das preguntas sobre a que tratamos, foi a de si pode falarse da profesión de asesor/a, e a de que formación se precisa. Aquí había certa controversia entre aqueles que afirmaban contundentemente que se trataba dunha profesión, e aqueles que non o vían así. Podemos dicir, que nalgúns campos o de asesor/a é unha profesión, e noutros un rol, pero sempre é precisa unha formación específica. As intervencións do asesor esixe ser fundamentada e o asesor ten que ter unha formación adecuada. Para que realmente esta intervención sexa adecuada e eficaz, debemos reparar no feito de que cada institución ten a súa historia, e nós, como profesionais, debemos darnos un tempo para coñecela e para coñecer tamén o entorno sociopolítico no que está inserta. Nas intervencións do asesor sempre debe estar presente o contexto.

 

       En referencia á última cuestión, a de indagar noutras fontes de información, saíron á luz autores destacados neste campo como Rodríguez Romero, Monereo, Solé, Pozo… así como Escudero e Moreno (1992) co primeiro traballo de investigación sobre o asesoramento psicopedagóxico.

 

       Gustaríame rematar esta entrada con dúas frases que saíron na aula e que me parece que teñen un enorme contido e que nos poden levar tanto a unha reflexión como a cambiar a nosa visión sobre un asesor:

 

- “O asesor ten a necesidade de compartir e de crear”.

 

- “O mellor asesor, é aquel que desaparece”.