5. MODELOS DE PEZAS LEGO: Modelos de Orientación e Modelos de Asesoramento.

Despois de chegar a conclusión de que as pezas non teñen os mesmo matices aínda que só difiran na súa cor, é dicir, despois de ver que a orientación e o asesoramento non é o mesmo, considero importante, para seguir coa miña construción, ver que modelos de cada unha das pezas dispoño para, escoller entre eles o que máis convinte para seguir avanzando no meu traballo.

Clasificacións dos Modelos de Orientación

Neste documento recóllense variedade de difinicións de Modelo de Orientación así como diferentes clasificacións dos mesmos, en función das opinións de distintos autores, as cales non se mostran aquí por extensión pero que se poden ver perfectamente no arquivo anterior.

 “Son estrategias fundamentadas que sirven de guía en el desarrollo del proceso de Orientación en su conjunto (planificación, puesta en práctica y evaluación) o en alguna de sus fases...” (Bisquerra, 1992: 177).

“La representación de la realidad sobre la que hay que intervenir, y que va a influir en los propósitos, los métodos y los agentes de dicha intervención” (Rodríguez Espinar y otros, 1993).

“Son una representación que refleja el diseño, la estructura y los componentes esenciales de un proceso de intervención” (Álvarez y Bisquerra, 1997: 23).

“Los modelos están desempeñado la función de hacer más accesibles las construcciones teóricas mediante aproximaciones sistemáticas, así como la de seleccionar aquellos hechos de la realidad que, sometidos a investigación, puedan contribuir a la elaboración de teorías” (Rodríguez Diéguez , 1990:56)

 

Non obstante, no seguinte cadro,pódese ver con claridade cal ou cales son os modelos que máis aceptación teñen por parte dos diferentes profesionais da orientación educativa. 

 AUTORES

 Counselling

 Consulta

 Servizos

 Programas

Servizos por Programas

 Tecnolóxico

Álvarez González (1991)

 

 

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Álvarez Rojo (1994)

 

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Rodríguez Espinar y otros (1993)

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Bisquerra y Álvarez (1996,1998)

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Jiménez y Porras (1997)

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Vélaz de Medrano (1998)

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Sampascual y otros (1999)

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Sobrado y Ocampo (1997)

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Lázaro y Mudarra (2000)

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Repetto (2002)

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Pantoja (2004)

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Hevás Avilés (2006)

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Santana Vega (2003) y Sanz (2001)

 

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Modelos de Asesoramento

E, no presente documento, ao igual que no anterior, aparecen varias definicións de Modelo de Asesoramento, a clasifición dos mesmos en función de distintos autores e, un cadro resumo das características que comparten as distintas definicións.

“El asesoramiento es una intervención en dos sentidos - un proceso de buscar, dar y recibir, ayudar. El asesoramiento se dirige a ayudar a una persona, un grupo, una organización o un sistema más grande para movilizar los recursos internos y externos con objeto de posibilitar su capacidad de resolver problemas y realizar esfuerzos de cambio”  (Lippit y Lippit, 1986).

“Orientar, facilitar, ayudar, mediar, apoyar, colaborar, guiar...Asesorar...Son verbos intransitivos...Las acciones que describen no tienen un objeto directo. En este caso se trata de actividades educativas dirigidas a alguien (profesores, familias, alumnado, educadores, etc); alguien que, a su vez, debe promover actividades de enseñanza aprendizaje en otro. ...Parece haber un consenso en que la actividad de asesoramiento educativo, para ser tal, debe nacer de una actitud de colaboración…” (Monereo y Pozo, 2005:15).

“El asesoramiento es un servicio indirecto que tiene lugar entre profesionales de estatus similar (simetría-asimetría). Suele ser iniciado por el asesor, quien tiene total libertad para aceptar o rechazar los servicios en cualquier momento. Involucra al asesor/a y al asesorado/a en una relación confidencial y colaborativa que se configura por las siguientes metas para el asesor/a:

-          Ofrecer un punto de vista informado

-          Ayudar a mejorar destrezas de resolución de problemas

-          Ayudar a incrementar la libertad de elección de acción del asesorado

-          Apoyar al asesorado en las elecciones hechas

-          Incrementar la conciencia del asesorado acerca de los recursos válidos para tratar con los problemas persistentes” (Aubrey, 1990:3, adaptado).

“La función del asesoramiento puede definirse como una operación de diagnóstico, identificación de falencias (carencias), en comparación con un modelo e indicación de proyectos de acción” (Fernández, 1997).

"El asesoramiento se puede definir como un proceso interactivo de ayuda - una serie de pasos secuenciados dados para alcanzar algún objetivo a través de las relaciones interpersonales-. Un participante en la transacción tiene un extenso conocimiento en una función específica, el asesor, y el otro, generalmente un profesional, el asesorado, se enfrenta con un problema relativo a su trabajo que requiere el conocimiento y perica del asesor para su solución o mejora" (Kadushing, 1977, p. 25).

"Un esfuerzo sistemático y constante orientado al cambio en las condiciones de aprendizaje y otras condiciones internas en una o más escuelas con el fin de lograr más eficazmente las metas educativas". (Miles y Ekholm, 1985, p. 48).

“Los procesos interactivos de colaboración con los centros educativos y/o profesorado que los conforman con la finalidad de prevenir posibles problemas, participar y ayudar en la solución de los que puedan existir y cooperar en la consecución de una mayor mejora educativa.” (Marcelo García e López Yáñez, 1997).

“Se suele aplicar la denominación de asesoramiento a labores en las que participan profesionales de igual estatus con el propósito de resolver problemas encontrados en la práctica profesional. Uno de los participantes, justamente el que tiene el problema, demanda ayuda para resolverlo y el otro está en situación de corresponder a esta petición, ofreciendo recursos variados para contribuir a encontrar la solución. Se suele definir como un servicio indirecto, porque no recae en los clientes de la institución, estudiantes, ancianos o enfermos, sino que incide directamente sobre éstos al servir al profesional que trata con la clientela”. (Rodríguez Romero, 1996: 16).


Como se pode ver, lendo as definición propostas, pódense extraer as diferentes características de cada unha delas, o que fai posible que, nesa comparativa de definicións, sexa quen de sobresaltar os aspectos que son compartidos por todas elas e os que non o son, séndome para iso de utilidade un cadro resumo como o que se presenta a continuación: 

Autores

Características das definicións

 

 Servizo indirecto

 Interacción

Profesionais do mesmo estatus

Resolución de Problemas

Axuda ou Apoio

Cambio e Mellora

 Colaboración

Lippit y Lippit, (1986)

 

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Monereo y Pozo, (2005:15)

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Aubrey, (1990:3, adaptado)

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Kadushing, (1977, p. 25)

 

 

 

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Marcelo García e López Yáñez, (1997)

 

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Rodríguez Romero, (1996: 16)

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A partir deste cadro resumo, a conclusión a que podo chegar é que, de tódalas definicións propostas, a característica que aparece como común en todas elas é a de que o asesoramento desenvolve principalmente a función de axuda e apoio, a partir da cal o orientador ten a labor de capacitar ao asesorado, da mellor maneira posible, para que este último sexa quen de enfrontarse ao problema que foi obxecto de interacción.

Pero, ao pe destas clasificacións, xórdeme unha dúbida, ¿Hai diversidade de modelos de orientación ou hai diversidade de criterios de clasificación?. Na miña opinión, considero que o que hai é diversidade de criterios de clasificación en función do que cree ou pensa cada autor e, deses criterios de clasificación que cada autor emprega é de onde saen as diferentes clasificacións dos modelos.  Se temos en conta, como profesionais da educación, que a práctica educativa é indeterminada, temos que ter presente que é moi difícil que un único modelo poida axustarse a realidade do campo da educación e, polo tanto, é moi lícito que haxa máis dun modelo e, máis dunha clasificación dos diferentes modelos, a pesar de que o noso coñecemento sexa limitado e que por iso nos teñamos que axustar a unha estrutura concreta. Somos conscientes de que vivimos nunha realidade que é moi complexa e nós, non somos quen de reducir esa complexidade, pero non todo é branco ou negro, senón que hai grises que son os que nos teñen que axudar a, polo menos, darlle un pouco de forma a esa complexidade, intentado facer as cousas ben pero tomando cada quen a súa decisión e, en función dela, ir mellorando, ao igual que pasa cos modelos de orientación ou as clasificacións dos modelos de asesoramento, que non hai uns mais válidos que outros, senón que simplemente son diferentes e uns son máis adecuados para uns casos que para outros e que polo tanto dependen da realidade complexa na que se desenvolvan.

 

                                                 

Así, como pode verse na imaxe superior, hai múltiples modelos de pezas para elixir dependendo do que cada un destes modelos abarque en función de se son modelos de orientación ou modelos de asesoramento pero, a decisión final de cal dos modelos elixir residirá na opinión persoal de cada persoa en función do que el/ela mesmo/a desexe construír, debendo ser conscientes de que a nosa escolla final será a que condicionará o modo (metodoloxía empregada) coa que academos a meta e a óptima construción da nosa figura LEGO, polo que é importante neste momento pararnos a pensar no que afirma Domingo Segovia (2010): “parece oportuno repensar que hacemos y hacia donde vamos”. Así, o artigo deste autor, “Comprender y redireccionar las prácticas de Asesoría” foi, por dicilo de algún xeito, o artigo cabeceira en torno ao cal se ían desvelando as realidades dos modelos  de asesoramento, polo que considero oportuno citar todo o que levamos a cabo e traballamos en relación a este.

Primeiro, traballamos de maneira individual o texto para, unha vez na aula, desenvolver en torno a el a técnica do acuario, unha técnica de dinámica de grupos que consiste, principalmente, na exposición, por parte dun pequeno grupo de traballo expertos, dos seus puntos de vista con respecto a un tema concreto, neste caso, con respecto ao lido no documento aportado pola mestra, Lourdes Montero de, Domingo Segovia, que leva por título Comprender y redireccionar las Prácticas de Asesoría.

Técnica do Acuario

 Así, o documento anterior ten como finalidade facer un achegamento á definición do que é esta técnica, como se leva a cabo,cales son os obxectivos que se pretenden acadar con ela e, cales son as súas principais vantaxes e inconvintes.

Logo, traballamos o texto a través da técnica anteriormente citada e, fixemos reflexións, tanto do desenvolvemento da técnica como do contido do propio texto.

 

Reflexión persoal sobre o texto de Jesús Domingo Segovia: Comprender y Redireccionar las prácticas de Asesoría


Respostas as cuestións formuladas polos tiburóns durante o desenrolo da Técnica Acuario

 

E, finalmente, coa pretensión de seguir conectando pezas, emprego para isto, como elemento de fixación, o Diario de clase do 6 de Novembro no que se recollen reflexións sobre o desenvolvemento da técnica do acuario na aula e, onde se introducen pequenas pistas que me axudarán na escolla da próxima peza da construción da miña figura.

 

Diario de clase 6 de Novembro.