Blog 7. Tecnoloxía e ciberbullying.

 

Ola a todas y a todos! Estamos achengándonos ao final da materia de Tecnoloxía Educativa, e por este motivo non quería deixar pasar un tema bastante polémico e actual que repercute de forma sigificativa a este termo das TIC na eduación: o ciberbullying. 

 

Para poder falar con propiedade e introducir este tipo de acoso escolar vía online, é precisa facer unha revisión deste e ver que significa realmente, pois comparte características da violencia escolar, pero tamén presenta rasgos propios (Hernández y Solano, 2007): 

 

“El bullying o maltrato entre escolares es un tipo concreto de violencia escolar, siendo este último término mucho más genérico y amplio, ya que incluye también: la violencia física y psicológica que los maestros aplican a sus alumnos en forma de amenazas, sanciones y castigos, todo ello con la finalidad de restablecer el orden en el aula; o la violencia en forma de vandalismo que supone atentar contra la infraestructura del centro (robo, pintadas, destrozos de material, etc.); a la violencia de los alumnos hacia los profesores; violencia no premeditada entre escolares; etc. (Hernández Prados, 2004). Ya no se habla de violencia en la escuela, sino de violencia entre niños, culpabilizando y patologizando a los alumnos por manifestar un comportamiento que deben prevenir y corregir” (Etxeberría, Esteve y Jordán, 2001). 


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Deste modo, a pesar de que a tecnoloxía é unha gran ferramenta ao noso alcance, esta modernidade trastocou os estilos de vida tradicionais. Os colexios, considerados institucións de socialización e convivncia pacífica, perderon a seguridade que brindaban, e neles moitas veces atópanse os alumnos desprotexidos e indefensos. O uso de calulares desde idade temperá e a familiaridade con que utilizan Internet, convertéronse en armas ou instrumentos de agresión, actitude que se emplea descoñecendo ou minimizando os riscos que conleva o acoso escolar (Oliveros, Amemiya, Condorimay, Oliveros, Barrientos y Rivas, 2012). 

 

Ante estas situacións que se nos están a presentar nos diversos centros educativos, ¿como poden intervir estas institucións para tratar de frear este tipo de acoso escolar?

 

Destacando o exemplo do Plan de Acción Titorial do I.E.S. “Tiempos Modernos” implementado polo seu orientador educativo, Juan Antonio Planas Domingo (2013), logrouse unha implicación directa do propio alumnado de Bacharelato tanto nas medidas encamiñadas a sensibilizar e prever sobre este problema como para axudar no caso de que se produciran sotuacións de acoso. Para levar a cabo isto, realizáronse diversas charlas sobre a temática nos diferentes cursos da ESO nas que participaban tanto o alumnado como o profesorado e o orientador junha vez formados sobre o ciberbullying previamente. A maiores estos alumnos e alumnas se ofreceron como mediadores/as ou intermediarios/as para asesorar en situacións concretas. 

 

Para finalizar destacar a importancia que ten a educación para o aprendizaxe do bo uso das TICs para fines positivos e enriquecedores, xa que se desde pequenos e pequenas debemos inculcarlles estos valores para educar a persoas verdadeiramente éticas. E vos, que cousas considerades que podemos levar a cabo desde os centros educativos para prever o ciberbullying?

 

Referencias bibliográficas: 

 

Etxeberría, F., Esteve, J. M. y Jordán, J. A. (2001). La escuela y la crisis social, en: Ortega, P. (coord). Conflicto, violencia y Educación. Actas del XX Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. Murcia: Cajamurcia.

 

Hernández Prados, M. A. (2004). Los conflictos escolares desde la perspectiva familiar. Tesis Doctoral, Universidad de Murcia.

 

Hernández, M. A. y Solano, I. (2007). Ciberbullying. un problema de acoso escolar. Revista Iberoamericana de Educación a distancia. (10), 1, pp. 17-36. Recuperado de: https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/14613

 

Oliveros, M., Amemiya, I., Condorimay, Y., Oliveros, R., Barrientos, A. y Rivas, B. E. (2012). Ciberbullying - Nueva tecnología electrónica al servicio del acoso escolar en alumnos de dos distritos de Lima, Perú. An. Fac. med. (73), 1, pp. 13-18. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=s1025-55832012000100003&script=sci_arttext

 

Planas Domingo, J. A. (2013). Ciberbullying: intervención en los centros educativos. Revista Crítica, 985, pp. 70-73. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4264682

 
 
    • Adela Abeijón Villanueva
      Adela Abeijón Villanueva

      Buenas tardes Nerea. Me ha gustado mucho la temática de tu blog. Creo que desde las instituciones educativas se puede ayudar a que las nuevas tecnologías sean utilizadas de manera responsable y sacándole el mayor partid posible. Por mi experiencia personal, en ningún momento de mi etapa educativa se pararon a explicarnos los peligros y los malos usos de las redes sociales. Creo que se debería empezar por ahí. Como futuros trabajadores de la educación creo que lo primero que hay que hacer es investigar y averiguar que redes sociales y como las utilizan las distintas generaciones, y después de profundizar en ellas hablar desde el conocimiento y las posibilidades que pueden tener a través de conferencias, debates, mesas redondas, etc. Y no solo con el alumnado sino también con las familias para que esa educacion en las nuevas tecnologías no solo sea tarea de las instituciones educativas.
      Gracias por tu bloog!!

      • Raquel Riobo
        Raquel Riobo

        Hola Nerea, moi bo blog. Considero que o uso da tecnoloxía é moi importante hoxe en día e sobre todo na educación xa que creo que ten moitas vantaxes a hora de utilizar novos recursos e aprender dende metodoloxías máis eficaces, pero ao mesmo tempo existen incovenientes se non se empregan de maneira correcta. Recordo que cando cursei a etapa da E.S.O sí que nos dicían moi por encima que tiñamos que ter coidado á hora de subir calquera cousa as redes sociais pero non incidían nos verdadeiros perigos e creo que hai que empezar a mellorar iso dende calqueira institución educativa. 

        Por iso, como pedagogos/as é imprescible informarnos e documentarnos primeiro a través de fontes experimentadas no tema e dende ahí promover a realización de diversas charlas ou obradoiros onde se destaquen tanto as ventaxas coma os incovenientes que poden darse na rede e como saber identificar e abordar calquer tipo de acoso tanto dende a perspectiva do alumnado coma do profesorado, sen olvidarnos das familas.

        • María Jiménez Quirós
          María Jiménez Quirós

          Ola Nerea! Paréceme moi importante tratar este tema xa que o bullying en calquera das súas expresións pode chegar a perxudicar gravemente a vida das persoas, por este motivo penso que algo así non pode ensinarse simplemente cunhas charlas ao ano ou algunha práctica circunstancial.

          Considero que o bullying debería introducirse de forma transversal á educación ordinaria ademais doutras actitudes e valores; formar dende idades temperás en competencias sociais e cívicas vai favorecer as relacións interpersoais que teñan os nenos e nenas nun futuro, procurando a prevención ao acoso escolar e desenvolvendo persoas íntegras. E máis concretamente, o ciberbullying debería traballarse tamén na formación en competencias dixitais, que permitan darlles un uso saudable atendendo os seus perigos e potencialidades.

          • Nerea Saavedra Fernández
            Nerea Saavedra Fernández

            Moitas grazas polos vosos comentarios compañeiras! Estou moi de acordo co que mencionades! Un saúdo!

            Nerea Saavedra Fernández

            Nerea Saavedra Fernández

            Estudiante de 3º de Pedagogía en la USC

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